Kategorier
Rekrytering

Ta hjälp med rekrytering

Det kan vara svårt att ha tid och rätt kunskap när det gäller rekrytering av personal. Då kan det vara smart och enkelt att ta hjälp från proffs inom området.

En rekrytering kan ske av olika anledningar. Kanske är det en ny tjänst som har dykt upp för att det behövs en annan kompetens. Eller för att det helt enkelt behövs fler anställda för att kunna utföra arbetet. Men det vanligaste är att det är någon i personalen som ska sluta. Det kan därför behövas en nyanställning för att fylla den positionen så den inte kommer att bli tom.

Men trots att företag kan vara rätt säkra på vilken kompetens man söker så kan det vara mycket svårt och tidskrävande att hitta ny personal. Det kan gälla allt från att definiera exakt vad man söker till att sitta där och signera anställningsavtalet med den person som valts. En process som kan ta mycket tid och eftertanke i anspråk av ett företag som kanske redan har fullt upp med driften.

Så fungerar en rekrytering

De som väljer att ta hjälp med en rekrytering kan lugnt sätta sig i baksätet och låta rekryteringsfirman sköta processen. Först och främst brukar båda parter sätta sig ner för att gå igenom exakt vad positionen innebär och vem som kan passa för den. Det kan vara sådant som behov av någon speciell utbildning och ända ner till att det krävs att personen talar ett visst språk.

Därefter kommer rekryteringsfirman antingen att enbart lägga ut annonser eller använda de kontakter som de har sedan tidigare. Efter en första gallring presenteras ett par kandidater och företaget får möjlighet att välja den som passar bäst. Då är det enbart ett möte och ett avtal kvar, sedan är anställningen i hamn och rekryteringen kan anses vara bra utförd.

Mer information och tips om hur du kan rekrytera personal finns på: valegro.se